Weetjes

Jezelf en…

Vitamines

Mineralen

Overige

Magnesium

De botten en tanden bevatten de grootste hoeveelheden magnesium. De rest is terug te vinden in het bloed, lichaamsvocht en weefsels. Magnesium wordt ook wel eens het ‘relaxmineraal’ genoemd. Het is immers ontspannend en rustgevend in stresssituaties. Dit mineraal is bovendien ontspannend bij vermoeide spieren. De mineralen Magnesium en Calcium spelen een belangrijke rol bij het ontspannen en samentrekken van de spieren. Ze werken elkaar zodanig tegen, dat ze een juiste spierspanning in balans kunnen houden. Magnesium is de ontspannende component. Magnesium houdt de normale bloeddruk in stand en is een belangrijk bestanddeel van het hartweefsel. Samen met Calcium is Magnesium ook van belang voor het behoud van sterke botten.

ADH
De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van Magnesium is 300 tot 400 mg.

Belangrijke bronnen van Magnesium:
Dierlijk: Parmezaanse kaas, heilbot, krab, makreel en slakken.
Plantaardig: volkoren producten, noten, groene bladgroenten, peulvruchten, pruimen, cacao, kelp en bieslook.


Leuk feitje:
De Griekse stad Magnesia is de naamgever van dit mineraal, omdat de bodem daar uitzonderlijk rijk is aan magnesium.