Weetjes

Jezelf en…

Vitamines

Mineralen

Overige

Selenium

De meest aansprekende rol van Selenium is misschien wel die van antioxidant. Dit sporenelement beschikt immers over de eigenschap om gezonde cellen, weefsels en organen te beschermen tegen vrije radicalen. Selenium is namelijk van belang voor de vorming van het enzym glutathion peroxidase. Dit is een antioxidant die op celniveau beschermt bij veroudering door vrije radicalen. Zo houdt dit element niet alleen je uiterlijk fris en jeugdig, maar beschermt het eveneens tegen ouderdomsverschijnselen. Samen met vitamine E is Selenium actief in de bloedvaten. Dit duo houdt de bloedvaten schoon en soepel en de vaatwanden sterk. Dit houdt de normale bloeddruk in stand en heeft een gunstige invloed op de bloedsomloop. Ook ondersteunt Selenium de conditie van het hart en ondersteunt dit mineraal bij veroudering van het oog.

ADH
Er is geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor Selenium vastgesteld.
Algemeen wordt aangenomen, dat een inname van 0,05 tot 0,2 mg per dag voldoende is. Mannen hebben overigens meer selenium nodig dan vrouwen.

Belangrijke bronnen van Selenium:
Dierlijk: eieren, orgaanvlees, mosselen, kreeft en garnalen.
Plantaardig: volkorenbrood, zilvervliesrijst, champignons, noten, groente.