Weetjes

Jezelf en…

Vitamines

Mineralen

Overige

Vitamine C

Dit is de meest bekende en populaire vitamine. De meeste mensen gebruiken deze vitamine om de weerstand van het lichaam te verhogen. Toch vervult deze voedingsstof een veel uitgebreider takenpakket in je lichaam. Zo is vitamine C nauw betrokken bij de aanmaak van collageen. Dit is het hoofdbestanddeel van het bindweefsel. Dit elastische weefsel voorziet o.a. je huid, bloedvaten, beenderen, pezen en kraakbeen van de benodigde stevigheid. Vitamine C helpt bij de verzorging van je hart en bloedvaten. Het is goed voor het behoud van sterke vaatwanden en een gezonde cholesterolspiegel. Als antioxidant versterkt deze vitamine zowel inwendig als uitwendig bij ouderdomsverschijnselen. Het beschermt de gezonde cellen en weefsels van je lichaam bij veroudering door vrije radicalen. Als vrije radicalenvanger is vitamine C vooral actief in het bindweefsel en het lichaamsvocht van je lichaam. Ook draagt deze voedingsstof bij aan het behoud van een goed ijzergehalte in je bloed.

ADH
De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vitamine C is 60 mg.

Belangrijke bronnen van vitamine C:
Plantaardig: citrusvruchten, kiwi, rozenbottel, acerola, kersen, zwarte bessen, aardbeien, broccoli, pepers, boerenkool, peterselie, spruitjes, mierikswortel, aardappelen.